Hart voor Zaken #3. Met Natasja Naron (Financieel Adviesbureau Gabriel).
“Een collectief maken, betekent het individuele loslaten”.
Hart voor Zaken is een maandelijkse podcast over ondernemers voor ondernemers, waarin een ondernemer vertelt over zijn hart voor zaken. Over zijn liefde voor zijn bedrijf, over zijn liefde voor (zijn) mensen en de wereld om hem heen. Ook heeft hij twee hartverwarmende tips om jouw bedrijf nog meer kloppend te maken. Om jouw collega’s nog meer verbonden met elkaar en de organisatie te maken. Presentatie: Cor Hospes van Starlingz.
“Je bent als bedrijf niet op de wereld om alleen geld te verdienen. Je moet een missie hebben om bestaansrecht te hebben. En die reikt verder dan je eigen geluk.” Want daar ligt volgens Natasja Naron de basis van elke onderneming. Waar kun je als bedrijf meer van betekenis zijn. Wanneer je dat antwoord hebt gevonden, volgt vanzelf stap twee: hoe kan je ook echt een liefdevolle organisatie zijn. “Hoe kan ik de liefde onder mijn collega’s en bij mijn klanten vergroten?”
Natasja Naron is oprichter van financieel adviesbureau Gabriel en programmadirecteur van het Executive Program ‘De Betekenis van Rijkdom’ van de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Een collegereeks over betekenisvol werken in de financiële sector. Liefde is daarvan een belangrijk onderdeel. Maar als zij over die opleiding vertelt, begint zij niet altijd direct over liefde. Omdat zij merkt dat veel ceo’s dat een ‘spannend woord’ vinden.
Bij het woord liefde denken ceo’s veelal aan de liefde die ze voelen voor hun partner en kinderen. Maar hoezo liefde en zaken? Hoezo liefde voor je klanten, je collega’s en voor de wereld om je heen? Kom op, doe even gezond. In zaken moet je stoer en cool en macho zijn. Moet je vooral zakelijk overkomen, waar diezelfde ceo’s thuis misschien hele liefdevolle huisvaders en echtgenoten zijn.
Merkwaardig, vindt Natasja, dat veel bestuurders en managers op het werk en thuis fungeren als een soort Dr Jekyll & Mr Hyde. Alsof mensen schizofrene figuren zijn die leven in twee werelden. Onzin natuurlijk. “We leven in een wereld en worden veel gelukkiger als we dat onderscheid loslaten, en thuis, op het werk, bij de sportclub of bij welke vereniging je ook actief bent, gaan leven vanuit dezelfde waarden. Wie ben ik? Wat wil ik betekenen? Op welke wijze wil ik leven? Wat zijn mijn waarden en hoe kan ik die toepassen waar ik ook ben. Ben jezelf.”
Dat de business faculteit van de Erasmus Universiteit haar Executive Program aanbiedt (“Zoiets had vijf jaar geleden nooit kunnen gebeuren”) illustreert volgens Natasja nog eens dat ze zich ook binnen academische kaders realiseren dat het binnen business uiteindelijk gaat om liefde en ware rijkdom, en niet alleen om geld verdienen en andere economische voorspoed. “Dit is een ontwikkeling waar wij met zijn allen naartoe gaan. Het is niet de vraag, wil ik hiermee aan de slag, nee, we moeten hiermee aan de slag. De vraag is alleen, wanneer en hoe gaan we het doen, en wil je één van de voorlopers zijn?”
Daarom: “Wil je mensen gelukkig maken in je organisatie dan is het zo cruciaal dat jij als bedrijf betekenisvol bezig bent.” Niet alleen in de manier waarop je omgaat met de wereld, maar ook hoe je omgaat met je medewerkers. Je moet je missie ook intern leven. “Ik geloof echt dat je je bedrijf zo succesvoller maakt. Omdat je door die missie gedreven aanpak betere medewerkers aantrekt die ook langer bij je blijven. Verder zorgt het voor een lager verzuim en -niet onbelangrijk- voor meer klanten. Misschien wel het allerbelangrijkste: “Ik geloof niet dat je op termijn een gelukkiger mens en ondernemer bent als je alleen maar bezig bent met dat geld verdienen. Je mag natuurlijk geld verdienen en ervan lekker genieten, maar blijf niet denken in meer. Zoek het breder. Ga voor je ware geluk. Voor de ware liefde in het leven.”
Productie: Online Video Producties
Muziek: Flowers for A Lonely Soul