Podcast #5: Drees Peter van den Bosch

Hart voor Zaken #5. Met Drees Peter van den Bosch (Cateraar Hutten). “Zorg ervoor dat mensen zichzelf kunnen blijven op het werk en ontwikkel -zo nodig- handvatten die mensen helpen ook echt meer van zichzelf te laten zien.”

Hart voor Zaken is een maandelijkse podcast voor ondernemers waarin een ondernemer vertelt over zijn hart voor zaken. Over zijn liefde voor zijn bedrijf, over zijn liefde voor (zijn) mensen en de wereld om hem heen. Ook heeft hij twee hartverwarmende tips om jouw bedrijf nog meer kloppend te maken. Om jouw collega’s nog meer verbonden met elkaar en de organisatie te maken. Presentatie: Cor Hospes van Starlingz.

“Liefde betekent dat je verbinding maakt en iets toevoegt aan het leven van een ander. Voor ons is het belangrijk dat onze mensen zichzelf kunnen zijn. Dat is voor mij de basis van liefde. Want dan pas halen je mensen het maximale uit zichzelf. Dan pas kunnen die goed samenwerken. We willen er daarom alles aan doen dat mensen zichzelf bij ons gelukkig voelen, nee, we willen ze zelfs nog iets gelukkiger maken.”

Geluk

Drees Peter van den Bosch is directeur bij Hutten. Bij die cateraar draait het om mensen gelukkig maken. Niet alleen hun opdrachtgevers, maar ook hun eigen medewerkers die bij Hutten samenwerkers heten. Dat woord is geen gimmick, verduidelijkt Drees. “Het woord medewerker voelt erg onpersoonlijk. Klinkt anoniem. Een samenwerker doet dingen echt samen. Iedereen is bij ons een samenwerker en samen maken we dit bedrijf tot iets moois.”

Beste, leukste en gezelligste

Het geluk van hun medewerkers testen ze bij Hutten op verschillende manieren. Drees noemt het V.I.P-gesprek -een soort beoordelingsgesprek maar dan anders- waarbij samenwerkers vooraf hun BLG-wijzer invullen. Die letters B, L en G staan voor beste, leukste en gelukkigste. Drees: “Je beantwoordt vragen als hoe gelukkig voel jij je? Die vraag heeft niet alleen betrekking op je werk, maar ook op je privésituatie. In dat V.I.P.-gesprek ga je daar uitgebreid met elkaar over praten. Hoe kom ik tot mijn recht? Waarvan kan ik nog gelukkiger worden en wat heb ik daarvoor nodig?”

Geluksschilderij

Een ander gelukstest is het geluksschilderij. Drees: “Je maakt een tekening en daarin vertel je het verhaal van je leven.” Die tekening kun je naar evaluatiegesprekken of teammeetings meenemen. “Het is een soort instrument dat ervoor zorgt dat je makkelijker over je eigen problemen kunt praten, en over wat jij wilt bereiken.” Dat geluksschilderij, hoho, dat is niet zoiets van, kom, we gaan met z’n allen eens een middagje Bob Ross spelen. Samenwerkers maken die tekening op basis van een bepaalde theorie. Het is geen dood ding. Mensen tekenen er continu dingen bij en bespreken het ook binnen hun team. “Met de BLG-wijzer en het geluksschilderij proberen we een cultuur te creëren waarin het makkelijker is om op dagelijkse basis over je gevoel en liefde te praten. Nee, liefde vinden wij geen raar woord. Liefde en werk hoort bij elkaar.”

Universele waarden

Wanneer je anderen de ruimte wilt bieden om zichzelf te kunnen zijn, moet je als leider het goede voorbeeld geven, benadrukt Drees. “Als jij jezelf bent en iets van jezelf laat zien, gaat een ander dat ook doen, en daarmee voel je je vrij.” Mensen vinden het prettig als jij ze daarmee kunt helpen. Natuurlijk, voor veel mensen is werk best basaal. Ze vinden dat leuk en verdienen er geld mee, that’s it. Maar je merkt wel, zegt hij, als je aan mensen vraagt ‘maak eens een tekening over waarvan jij gelukkig wordt; over wat je zou willen bereiken in het leven; over welke mensen voor jou belangrijk zijn en wat jij voor hen wilt betekenen’, ja, dan zie je ze na verloop van tijd anders naar hun werk kijken. Drees: “Liefde, gelukkig zijn en iets betekenen, dat zijn universele waarden. Dat willen veel mensen. Dus als jij als leider laat zien dat het jouw menens is en je echt iets voor mensen wilt betekenen, ja, dan zijn er maar weinigen die zeggen, nee hoor, dat hoef ik helemaal niet, dat wil ik helemaal niet.”

Oorlog geeft meer liefde

Hij ziet dat liefde binnen business meer op de agenda komt. Dat komt door the war on talent. Bedrijven hebben het moeilijk goede mensen te krijgen. Met name binnen de horeca is het hard knokken, want ja, die branche staat er niet lekker op. Ook willen mensen meer maatschappelijk bijdragen. “Wanneer je aan ze vraagt, waar kan jij in je leven het verschil maken, dan vormt werk hierin een groot aandeel. Dat kan ook in je privé omgeving, via vrijwilligerswerk binnen welke vereniging of organisatie dan ook. Maar als jij de mogelijkheid biedt dat werk meer is dan iets waar je je geld mee verdient, ja, je merkt dat zeker jongeren dat steeds belangrijker vinden.”

Verspillingsfabriek

Jongeren zijn als ze nieuw op de arbeidsmarkt komen vaak nog niet echt bezig met carrière, zegt hij, maar meer met, hoe kan ik mezelf worden en waar kan ik echt iets kwijt van mijn eigen ideeën. Wat hij ze vertelt: “De komende 20 jaar zijn cruciaal voor de toekomst van de mensheid en het geluk op aarde, en eten speelt daarin een belangrijke rol. We hebben jullie keihard nodig om die verandering vorm te geven en als je dat wil doen bij een bedrijf die dat echt serieus neemt -met onder meer de Verspillingsfabriek -en jou ook ziet en daarin wil faciliteren, ja, dan zijn wij voor jou een goede plek.”

Productie: Online Video Producties

Muziek: Flowers for A Lonely Soul