Podcast #6: Douwe Snoek

Hart voor Zaken #6. Met Douwe Snoek (Snoek Puur Groen). “Vroeger zag ik mijn medewerkers als tools, nu als mens.”

Hart voor Zaken is een maandelijkse podcast voor en over ondernemers waarin een ondernemer vertelt over zijn hart voor zaken. Over zijn liefde voor zijn bedrijf, over zijn liefde voor (zijn) mensen en de wereld om hem heen. Ook heeft hij twee hartverwarmende tips om jouw bedrijf nog meer kloppend te maken. Om jouw collega’s nog meer verbonden met elkaar en de organisatie te maken. Presentatie: Cor Hospes van Starlingz.

Vertrouwen geven. Veel praten, en veel luisteren naar zijn mensen. Om er ook voor hen te zijn -met als sidekicks een fysiotherapeut en diëtist- als het mentaal of fysiek minder met ze gaat. Niet alleen op het werk, maar ook privé. Douwe Snoek van Snoek Puur Groen (“Wij ontwikkelen groen in de breedste zin van het woord. Op, aan, in en rondom gebouwen voor zowel de particuliere als zakelijke markt.”) voelt oprechte liefde voor zijn mensen. Voert diepe gesprekken met ze, en ja, dan moeten die zich wel vertrouwd met hem voelen. Lastig, weet Douwe. Medewerkers denken toch, ‘ik zit hier met de directeur te kletsen. Als ik hem vertel hoe ik mij voel, wat zal die wel niet van mij denken’. Toch krijgt hij dat bij zijn mensen voor elkaar. “Ik schrijf tijdens een gesprek niks op. Niks geen dossiervorming. Ik heb gewoon een gesprek van mens tot mens. Soms gaat het over de inhoud, want ja, we zijn wel met elkaar aan het werk. Veelal gaat het over de persoon, want die doet de inhoud. Als hij of zij niet lekker in zijn vel zit, ja, dan gebeurt er niks.”

Weg kwijt

Praten over je gevoelens met je mensen, nee, zo was Douwe eerst niet. “Vroeger zag ik mijn medewerkers als tools, nu als mens.” Hij had een flinke dip voor de ommezwaai nodig. Nadat hij zich blind had ondergedompeld in het familiebedrijf, zonder in contact te blijven met de mensen om hem heen. Goed voor flinke groeicijfers, niet goed voor zijn eigen groei. “Ik raakte erdoor een beetje de weg kwijt.” Het gevolg: een scheiding. Hij kwam daardoor nog meer op de zaak, want ja, waar moest hij anders naartoe. In de kantine raakt hij in de wintermaanden ’s avonds aan de praat met de jongens -Puur Groen doet ook aan gladheidbestrijding. Hij begreep tijdens die gesprekken dat het geloof binnen zijn bedrijf meer aanwezig was dan hij dacht. En dat hij zich daarin naar zijn medewerkers toe af en toe als een hork had gedragen. “Het was de eerste keer dat ik echt met ze in gesprek ging. Het voelde als een verrijking.”

Een eikel

Hij besloot een training zelfontwikkeling te doen. “Ik heb daar zoveel van mezelf geleerd. Ik ben na de eerste training teruggekomen en heb tegen de jongens gezegd: ‘Jullie hebben een eikel van een baas. Ik heb me echt gedragen als een eikel. Dat is niet hoe je met mensen moet omgaan. Ik moet jullie anker zijn in wat jullie doen, en dan moet ik jullie niet als een soort grofvuil behandelen. Elke leidinggevende vind ik, moet zich realiseren dat hij het anker is voor zijn mensen. Als jij het hart van je organisatie beter wilt laten kloppen, moet je eerst je eigen hart goed laten kloppen.”

Niks olifantenhuid

Het uiten van gevoelens, nee, dat wordt leidinggevenden niet geleerd, zegt Douwe. In managementtraining krijgt de zachte kant van leidinggeven amper tot geen aandacht. “Mannen hebben het niet over gevoel.” Maar kom op, lacht hij, mensen hebben allemaal gevoel. Mensen zijn gevoelsdieren. Hij hoorde iemand vertellen dat je een olifantenhuid moet hebben als je eigen bedrijf runt. Want dan loop je door een bos met doorns en scherpe struiken. En je wilt niet de pijn voelen van die nare struiken. Onzin, vindt hij. “Je moet juist een dunne huid hebben, want dan kan je elke prik voelen. Dan kan je namelijk je bedrijf beter maken.”

Hart van je organisatie

Het verhaal van een organisatie, hij beaamt het, dat wordt steeds belangrijker. “Mensen kiezen voor een bedrijf of organisatie waarmee ze zich kunnen vereenzelvigen.” Het verhaal van Puur Groen moet strakker en beter, realiseert hij zich. Hij kent dat wel, en hij dacht dat anderen dat intern ook kenden, maar dat bleek anders. Terwijl met name jongeren daar steeds meer naar kijken. Ze willen bijdragen en zinvol werk doen. “We houden ons bezig met klimaatadaptatie en biodiversiteit. “Bijdragen maakt trots. En trots maakt verbinding en geeft loyaliteit, maar die mag niet ten koste gaan van jezelf.”

Hybride werken

Geef je mensen wat vaker schouderklopjes, tipt Douwe. Heel belangrijk binnen een bedrijf waar je met elkaar in verbinding wilt blijven staan. En misschien dat bedrijven wat minder moeten sturen op Excel sheets. “Spreadsheet-denken sluit elke vorm van liefde uit.” Hybride werken, hmm, hij worstelt ermee. Puur Groen zit op twee locaties, en hij merkt dat de verbinding tussen die twee verbrokkelt. “Je moet uitkijken dat hybride werken geen vlucht wordt. Een vlucht voor contact. Het werkt heel goed als iemand in alle rust productie moet draaien. Maar wanneer je als team samen iets wilt bereiken, moet je elkaar toch ontmoeten.” Hij snapt managers niet als ze zeggen: ‘Wij willen dat je 25 tot 30% van je tijd op kantoor bent, de rest moet je thuiswerken. “Dan denk ik, waarom heb je een hele groep mensen in dienst. Puur om alleen die productie te maken of mag er ook nog iets anders ontstaan?”

Productie: Online Video Producties

Muziek: Flowers for A Lonely Soul