Podcast #4: Hans van der Kooij

Hart voor Zaken #4. Met Hans van der Kooij (ICT-dienstverlener Caesar Groep). “Bij veel bedrijven is de geest uit de fles”.

Hart voor Zaken is een maandelijkse podcast voor ondernemers waarin een ondernemer vertelt over zijn hart voor zaken. Over zijn liefde voor zijn bedrijf, over zijn liefde voor (zijn) mensen en de wereld om hem heen. Ook heeft hij twee hartverwarmende tips om jouw bedrijf nog meer kloppend te maken. Om jouw collega’s nog meer verbonden met elkaar en de organisatie te maken. Presentatie: Cor Hospes van Starlingz.

“Ik ben bezig met een nieuw pand. Een leefpand. Geen gebouw waar ’s avonds het licht uitgaat, maar dat 7 keer 24 uur open blijft, zodat alle medewerkers het voor allerlei dingen kunnen gebruiken. Voor feestjes. Om met elkaar te koken op de zaak of ’s weekends naar Max Verstappen of iets anders te kijken. Ik wil mensen meer geven. Er zijn een heleboel collega’s die alleen zijn. Welke sociale plekken heb je nog? Vroeger waren dat de kerk en verenigingen. Voor sommigen is zo’n plek hun kroeg of sportclub, maar ook daar lopen ledenaantallen achteruit. Wij maken zo’n sociale gemeenplaats straks bij ons op de zaak. Waar mensen dingen kunnen doen waar hun eigen huis zich niet voor leent. Zo bouw je aan een community met medewerkers, en hun vrienden of familie.”

Aandacht gedragsvaardigheden

Hans van der Kooij is directeur en oprichter van ICT-dienstverlener Caesar Groep. Een ICT-bedrijf waar ze klanten helpen met het oplossen van ICT-vraagstukken, maar waar ze ook de performance van hun eigen medewerkers willen optimaliseren. Zodat ze stappen in hun loopbaan kunnen maken en het beste uit zichzelf halen. Daarbij heeft Van der Kooij extra oog voor gedragsvaardigheden. “Als je ziet hoeveel gedragstraining we hebben, dat zie je bij andere ICT-bedrijven niet, denk ik. Daar kijken ze vooral naar technische vaardigheden. Wij denken dat iemand beter kan presteren als hij stabieler, onafhankelijker en beter in balans is.” Daar komt liefde om de hoek kijken: “Liefde is aandacht. Geven om de mensen om je heen, zodat je samen een fantastische tijd op aarde hebt. Vertaald naar business: ik probeer mensen te helpen op een weg in het leven en te zorgen dat ze hier niet komen om te werken, maar om te leven. Dat is toch het mooiste wat je kan doen?”

Geest uit de fles

Liefde en business. Als hij vijf jaar geleden die twee woorden in combinatie met elkaar gebruikte, ja, dan werd hij gek aangekeken. Het omslagpunt? Dat heeft volgens hem alles te maken met de wal die het schip keert. Corona heeft binnen bedrijven meer op zijn kop gezet dan ze in veel bestuurskamers vermoeden. Intern krijgen collega’s elkaar steeds lastiger te pakken, want ja, waar is iedereen? Bij een klant of thuis? Zit die collega thuis achter zijn laptop of bij de kapper. Misschien is hij wel in de sportschool of doet hij een ommetje (met de hond) of is hij in de supermarkt of op het strand. Van der Kooij: “De service van bedrijven gaat alleen maar achteruit.” Hij kent bedrijven die twee jaar dicht zijn geweest. Daar zit de geest totaal niet meer in de fles, en ja, zie die maar eens terug te laten keren. Storytelling is daarbij heel belangrijk. “Wil je ergens bij horen of wil je gewoon ergens werken en je geld verdienen.”

Ziekteverzuim stijgt

Ook zorgelijk. “Vanaf mei 2020 in coronatijd, toen Nederland voor de eerste keer weer een beetje openging, ben ik mensen terug gaan halen. Sommigen heb ik direct naar de dokter gestuurd. Die hadden twee maanden thuisgezeten en dat ging helemaal niet goed.” Anderen vinden thuiswerken prima, omdat het eerder niet kon. Het scheelt hen wekelijks soms zomaar tien uur reistijd. Die uren kunnen ze op een andere manier invullen. Overdag naar de kapper, overdag sporten in plaats van ’s avonds. Maar of je collega’s daarvan nu echt beter worden. En voor hun onderlinge verbinding is het helemaal slecht. “Het ziekteverzuim is niet lager aan het worden. Sterker, het is hoger dan voor corona. Leg mij uit hoe dat kan. Er zijn een heleboel mensen met een onderliggende problematiek, waarvoor binnen een bedrijf geen aandacht meer is. Omdat die mensen onzichtbaar zijn.”

Productie: Online Video Producties

Muziek: Flowers for A Lonely Soul