Ze zijn naar eigen zeggen het eerste bedrijf in ons land dat ‘zo zwaar’ inzet op het verbeteren van het employer brand, employee impact en medewerkerstevredenheid. Bij de Rabobank opent de nieuwe afdeling Employee Marketing & Communication. Om ervoor te zorgen dat medewerkers hun moreel vasthouden en meer stappen gaan zetten.
Een primeur. Ze zijn er bij de Rabobank supertrots op. Binnen het HR Domein van de bank bestaat sinds kort de afdeling Chapter Employee Marketing & Communication die moet uitgroeien naar een roedeltje van dertig marcom professionals. De bank ronkend: “Daarmee is Rabobank mogelijk het eerste bedrijf in Nederland dat zo zwaar inzet op het verbeteren van het employer brand, employee impact en medewerkers tevredenheid wereldwijd.”
Voor dat nieuwe chapter zoekt de bank dan ook contentmakers en marketingfiguren. Voor het ontwikkelen van campagnes, het introduceren van nieuwe diensten richting medewerkers op het gebied van wellbeing of hybride werken en het optimaliseren van employee journeys.
Medewerkerscommunicatie
Thijs Willems, Head of Chapter Employee Marketing & Communication over de nieuwe dienst, nee, ik krijg hem niet tijdig te pakken. En dat is jammer. Hij had vast bevestigd dat medewerkerscommunicatie binnen bedrijven jarenlang een ondergeschoven kindje is. In een tijd van hybride werken blijkt het helemaal belangrijker dan ooit. Want ja, de meeste collega’s zien elkaar alleen nog in Zoom-blokjes. Om onderling verbinding te behouden en de connectie met het bedrijf niet te verliezen, ja, dan moet je met elkaar in contact blijven. Niet alleen in woorden, maar vooral in daden en doen. Want hoe betrokken zijn je medewerkers eigenlijk bij wat de organisatie zegt, en hoe kunnen ze de bedrijfsdoelen met hun eigen ambities verenigen? En niet onbelangrijk. Kun je daarvan de resultaten vastleggen?
Daarover in het bericht van de Rabobank geen woord.
Iedereen weet. Een goede interne communicatie zorgt voor productieve en gemotiveerde medewerkers. Pak je medewerkerscommunicatie vaag of verkeerd aan, nou en of, dan kost dat je geld. David Grossman spreekt in “The Cost of Poor Communications” -een onderzoek onder 400 bedrijven met 100.000 werknemers- over een gemiddeld verlies per bedrijf van $ 62,4 miljoen per jaar, en dat klinkt als heel veel. Debra Hamilton beweert in haar artikel “Top tien e-mailblunders die bedrijven geld kosten” dat miscommunicatie ook kleinere bedrijven met 100 werknemers gemiddeld $ 420.000 per jaar kost.
Moreel push
Al die geldverkwisting. Dat krijg je ervan als je medewerkers niet goed begrijpen waar het bedrijf voor staat en wat dat van hen verwacht. Ze missen daardoor vertrouwen om extra en innoverende stapjes te zetten. Ook is interne hapercommunicatie slecht nieuws voor het moraal. Medewerkers voelen zich heerlijk senang bij een bedrijf of organisatie waarvan de bedrijfsdoelen helder en duidelijk zijn, en als ze weten hoe ze daaraan persoonlijk kunnen bijdragen. Werken is voor hen op die manier meer dan zomaar een baan. Ze stappen elke ochtend gemotiveerd uit bed om hun zinvolle steentje bij te dragen aan het grotere geheel, om ’s avonds met een even tevreden bevrediggrijns in slaap te vallen.
Ontbreekt een duidelijke missie of oprecht doel, of wordt die klunzig en ongeloofwaardig intern over de bühne gebracht, ja, weer een klap voor het moreel. Die slaat medewerkers dermate suf waardoor ze ondermaats presteren, totdat ze een nieuwe baan vinden die hen wel motiveert.
Het is fascinerend. Bedrijven investeren miljoenen in klantencommunicatie en customer journeys. De employee journey en interne communicatie, hè, die zijn er ook nog.
Zal mij benieuwen wat Rabobank met zijn nieuwe chapter intern en daarmee vooral ook extern gaat losmaken. Goed voorbeeld doet goed volgen.