Het nieuwe kantoor: geen verplichting, maar een bestemming

Wanneer al je collega’s straks niet meer op hetzelfde kantoor werken, en velen daar niet langer fulltime verschijnen, ja, hoe houd je dan iedereen binnen je organisatie verbonden. Spreker na spreker kwam tijdens het Amerikaanse congres met hetzelfde antwoord: dat doe je met je verhaal, met een sterke gedeelde missie..

 

Las Vegas, eind maart: HR Transform, een van de grootste HR-congressen ter wereld. Op de sprekerslijst een keur aan CEO’s en HR-managers van bedrijven als TripAdvisor, Pixar, Randstad, KPMG, Facebook en Microsoft. Het is het eerste unplugged congres sinds jaren en dat doet duizenden naar Las Vegas snellen. Nieuwsgierig naar hoe bedrijven kijken naar de toekomst van het werken. Gaan we richting remote of hybride first, en in welke verhouding? Of keren we na een paar jaar weer terug naar hoe het was voordat COVID de wereld op z’n kop zette. Duidelijk genoeg, na drie dagen Las Vegas, schrijft Joe Lazauskas, we gaan niet terug naar hoe het was. Naar een situatie dat medewerkers weer vijf dagen per week naar kantoor gaan.

 

Weg uit de kantoortuin

Ook in ons land heeft niemand trek in vijf dagen kantoortuin, als je de cijfers moet geloven. Een op de drie medewerkers bezweert zelfs subiet van baan te veranderen als hun werkgever hen verplicht weer elke dag naar kantoor te reizen. Als ze hybride mogen werken, dan beslist hun baas niet wanneer ze dat doen, nee, 85% wenst dat zelf te bepalen. Aldus de Monitor Hybride Werken van KPN. Bij de SER vinden ze dat een prima idee, dat medewerkers meer zeggenspraak krijgen over wanneer ze waar willen werken.

Maar ho stop, wacht nou eens even. Het gaat toch om je team, het gaat toch om je afdeling? Niet om jou alleen? Of zijn je collega’s ineens niet belangrijk meer. Waarom werk je dan überhaupt nog voor een baas en ga je niet gewoon als zzp’er aan de slag?

Het is toch gek. Tijdens de pandemie klaagden medewerkers zich grijs en grauw. Och, wat is dat thuiswerken vreselijk. Duizenden melden zich massaal ziek. Met klachten over werkstress, burn-out en ander psychisch onbehagen. ‘Ik ben de binding kwijt. Werk draait alleen nog maar om efficiency en productiviteit’. ‘Waar is de Haarlemmerolie? Waar zijn de gesprekken bij de koffiezetautomaat. Waar zijn die ouwehoerpraatjes met collega’s in het voorbijgaan?’ Diezelfde klagers staan nu ineens te dreigen en te demonstreren: wij willen thuiswerken.

 

Geen binding, geen betrokkenheid

CEO’s klagen en bibberen tijdens COVID ook. Thuiswerken bedreigt de bedrijfscultuur en vermindert de betrokkenheid, paniekeren ze. Dat kost het bedrijfsleven 125 tot 500 miljoen euro. Maken die bedragen ineens niks meer uit?

Corporates hebben het thuiswerken massaal omarmd, vertelt Ineke Kooistra van The Works bij New Business Radio. O ja, dat begrijp ik wel. Daarvoor hoef ik enkel een reeks cijfers van het Amerikaanse onderzoek- en adviesbureau Gallup op tafel te leggen. 90% van alle medewerkers in NL voelt zich niet betrokken bij hun organisatie. 41% van medewerkers heeft geen benul waar hun bedrijf voor staat. En 40% van alle medewerkers voelt zich alleen op het werk, niet gehoord noch gewaardeerd. Dus ja, dan is het niet zo vreemd dat ze liever de hele week thuiswerken. Weg van die nare managers en sneue collega’s. Ze voelen zich geen sikkepit bij hun bedrijf of organisatie betrokken. Staan enkel op pay-roll voor de hypotheek. Kijk naar al die mensen die na de pandemie plots en masse bij corporates weghollen. Tijdens COVID durven ze dat niet, want lekker profiteren van de loonstrook. Nu ze weten dat de banen voor het opscheppen liggen, ja hoor, wegwezen. Niks betrokken en verbonden.

 

Max Verstappen en Tony Chocolonely

De basis van die verbinding is je verhaal. Waarom omarmen mensen Max Verstappen? Omdat ze geloven in het verhaal Max Verstappen. Waarom omarmen mensen Harry Potter? Omdat ze fan zijn van Harry Potter. Waarom omarmen mensen Tony Chocolonely? Omdat ze geloven in het verhaal van Tony Chocolonely? Waarom willen mensen werken voor Patagonia? Omdat ze de missie ondersteunen van Patagonia. Zonder een gedeeld verhaal valt er niks te omarmen, te ondersteunen of in te geloven. Laat staan dat je collega’s zich met elkaar en je bedrijf verbonden voelen. Vertel daarom intern en extern waarvoor je gaat en staat. Wat het doel is van je organisatie en hoe ga je samen de pijnpunten van je publiek oplossen. Pas dan kan je die naar buiten uitdragen, vertelt Voys-oprichter Mark Vletter in de podcast Hart voor Zaken. “Communiceer je verhaal in alles inside out. Laat aan de buitenwereld zien wie je van binnen bent. Dan krijg je ook de mensen en klanten die daarbij passen.”

 

HRtop100

Je kunt je collega’s laten thuiswerken wat je wilt, je kunt je kantoor zo fraai inrichten als je wilt, maar als je geen verhaal hebt, lopen ze alsnog de tent uit. Je kunt nieuwe medewerkers naar binnen schrapen wat je wilt, maar wat heb je eraan als tientallen anderen weer via de achterdeur naar buiten lopen. Omdat ze geen binding voelen, omdat ze geen liefde voelen. Omdat ze niet zijn verbonden met hun collega’s noch waarvoor je staat.

 

We zijn sociale dieren, geen sociale mediadieren

Efficiëncy en gemak, de zelfscan bij de kassa, de flitsbezorgers, online trainingen, vergaderingen en congressen, ze lijken zo verleidelijk, maar mensen en organisaties vergeten te snel wat daardoor verloren gaat. Dat praatje bij de kassa, die groet van een buurtbewoner ter hoogte van het zuivelschap, het handjeschudden tijdens de koffiebreak, het oogcontact tijdens de netwerkborrel: contactloos maakt ons contactgestoord. Bij Google hebben ze al jaren geleden berekend dat 1,5 dag per week thuiswerken voor mensen echt de max is. Want mensen zijn sociale dieren. Geen sociale mediadieren.

 

Sociale vaardigheden bij de kliko

Kijk naar dat groepje pubers tijdens een feestje of bij Starbucks. Ze praten niet, ze chatten. Ze luisteren niet, ze swipen. Verslaafd aan de onlinewereld, op meer afstand van elkaar dan ooit. Empathie? Ze weten niet hoe dat voelt. 51% van Amerikaanse scholieren en studenten vindt het logisch om sprekers uit te jouwen met wie ze het oneens zijn. 19% vindt geweld okay om een toespraak te voorkomen. In ons land heeft 40% van alle Nederlandse jongeren tussen 18 en 30 belangst; ze kunnen niet met spontane reacties en directe confrontaties omgaan. Nieuw in Amerika: cursussen voor jongeren hoe ze fait divers gesprekjes kunnen aanknopen. Thuiswerken is niet bepaald bevorderlijk voor je sociale vaardigheden, aldus Noreena Hertz. Of zetten bedrijven die gewoon bij de kliko? Bezien ze daar werken louter als iets functioneels. Bezien ze personeel als een asset en niet langer als mensen?

 

Geen verplichting, maar bestemming

In Amerika lijken ze te ontwaken. Maak van je kantoor geen verplichting, maar een bestemming, zegt Beth Grous, Chief People Officer bij TripAdvisor tijdens HR Transform. Maar dan moet er op die bestemming wel iets te doen zijn. Dan moet die bestemming wel de reis waard zijn. Geef je afdeling of team daarom een reden naar kantoor te komen. Een duidelijk doel en een aantrekkelijke agenda. Het bedrijf van de toekomst bouw je rond toegewijde teams die gaan voor jouw bedrijfsverhaal. Die samen leven en beleven waarvoor jij gaat en staat.